پیشبرد طرح گوره-جاسک با توانمند سازی نیروهای بومی
https://www.payamnaftun.ir/archive/id/5818
آدرس کوتاه
امتیاز:
مدیر پروژه مخازن ذخیرهسازی نفت خام در طرح گوره - جاسک از توانمندسازی نیروهای بومی در این پروژه خبر داد و گفت: هماکنون شاهد فعالیت ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر از افراد بومی در این بخش هستیم.
به گزارش نفتون، عبدالله احمدی عنوان کرد: خوشبختانه ما از همه نیروهای بومی که توان فعالیت داشتند دعوت کردیم و براساس هماهنگی انجام شده با مسئولان اداره فنیوحرفهای استان، در حال آموزش نیروهای مورد نیاز برای این طرح هستیم.
وی افزود: این حرکت آموزشی از همان ابتدای اجرای پروژه براساس هماهنگی انجامشده با استاندار هرمزگان کلید خورده و آموزش افراد به منظور استفاده از این نیروها در آینده در حال اجراست.
مدیر پروژه مخازن ذخیرهسازی نفت خام در طرح گوره-جاسک اظهار کرد: از جمله بیشترین نیازها در شرایط موجود جوشکار و نیروی کارگری ماهر و فنی است و بسیاری از افرادی که اکنون فعال هستند، آموزشدیدگان همین دورههای توانمندسازی هستند.
احمدی به استقبال مناسب نیروهای بومی از آموزش و فعالیت در این طرح اشاره کرد و گفت: در بخش مخازن طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک ۷۵۰ نفر مستقیم فعالیت میکنند که طبق برنامهریزی انجام شده تا پایان امسال به ۱۵۰۰ نفر میرسد و بهطور میانگین در ماه به این تعداد ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر افزوده میشوند. افزون بر آن ۳ تا ۴ هزار نفر هم غیرمستقیم مشغول فعالیت هستند.
وی عنوان کرد: پروژه ساخت مخازن نفتی و تأسیسات جانبی ۲۰ درصد از کل طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک را به خود اختصاص داده که در مرحله نخست مشتمل بر احداث ۲۰ مخزن نفتی فلزی هریک به ظرفیت ۵۰۰ هزار بشکه، یک نیروگاه برق ۱۵ مگاواتی و یک واحد تصفیه آب است که در زمینی به مساحت ۱۳۰ هکتار در منطقه جاسک و سواحل مکران در حال اجراست. همه مخازن این پروژه فلزی است و برای ساخت این مخازن نزدیک به ۳۵ هزار تن ورق بهکار میرود، همچنین این مخازن سقف شناور دوجداره دارند.
احمدی توضیح داد: سقف شناور در این مخازن نه تنها مانع از تبخیر نفت میشود، بلکه با فشاری که به سطح نفت موجود در داخل مخزن میآورد به تخلیه آن از مخزن نیز کمک میکند، از ویژگیهایی که این مخازن را از دیگر مخازن نفتی موجود در صنعت نفت متمایز میسازد، میتوان به نصب سیستمهای صاعقهگیر در آنها اشاره کرد، همچنین تغییر اقلیم در منطقه و وجود سقف شناور در مخازن، احتمال وقوع آتشسوزی در آنها را بالا میبرد، اما شرکت مهندسی و توسعه نفت با درسآموزی از وقایع گذشته، سعی کرده در مخازن نفتی جاسک این ایرادها را برطرف کند و به همین منظور مخازن گوره-جاسک به سیستم صاعقهگیر مجهز خواهند شد.
تجهیز مخازن به سیستم جلوگیری از رسوب
احمدی با اعلام اینکه رسوبزدایی از مخازن نفتی یکی از معضلاتی است که همیشه در صنعت نفت با آن روبهرو بودهایم، عنوان کرد: در مخازن جاسک برای این چالش نیز چارهاندیشی شده و در همه مخازن، سیستمهای جلوگیری از تشکیل رسوب (SRJ) بهکار گرفته شده است. بهکارگیری این سیستم از دیگر ویژگیهای این پروژه است که بار دیگر آن را از دیگر پروژههای ساخت مخازن متمایز میسازد. سیستم SRJ، تجهیزاتی است که در بخش مرکزی داخل مخازن نصب میشود و با به کار انداختن آن در مخزن یک یا دو بار در ماه بهمدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت و از طریق ایجاد حرکات دورانی مانع از تشکیل رسوب در مخازن میشود. این سیستم در مخازن ۵۰۰ هزار بشکهای به صورت ۱۰۰ درصد از تشکیل رسوب جلوگیری میکند که از این حیث نیز به هیچ عنوان تهدیدی برای محیط زیست محسوب نمیشود.
وی درباره صفر تا صد فعالیت ساخت مخازن و مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد، عنوان کرد: برای آمادهسازی ساخت و نصب مخزن در کنار سواحل مکران باید پس از تسطیح زمین، عملیات تراکم دینامیکی انجام داد که اکنون در بیش از ۴۰ هکتار از آن منطقه این عملیات انجام شده است. پس از این کار لازم است آبهای موجود در زیر زمین را هدایت کرد تا بتوان با عملیات پیش بارگذاری به تراکم بیشتری از خاک دست یافت.
منبع: شانا