مدیرعامل ساتبا و معاون وزیر نیرو، از تأمین تجهیزات لازم برای احداث نیروگاههای خورشیدی ۵ کیلوواتی در ۱۲ هزار مدرسه کشور خبر داد و گفت: ارسال تجهیزات از هفته آینده آغاز میشود و امیدواریم با همکاری دستگاههای مرتبط، تا پایان شهریور همه این مدارس به نیروگاه خورشیدی مجهز شوند.
به گزارش نفتون به نقل از ایرنا، محسن طرزطلب روز سهشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای توسعه نیروگاههای خورشیدی در مدارس اظهار کرد: تمام تجهیزات لازم برای اجرای نیروگاههای پنج کیلوواتی در ۱۲ هزار مدرسه فراهم شده و از هفته آینده ارسال این تجهیزات آغاز میشود.
وی افزود: پیش از آغاز این مرحله، نزدیک به هفت مگاوات نیروگاه خورشیدی به صورت واحدهای پنج کیلوواتی در استانهای تهران و قم با همکاری سازمان نوسازی مدارس و خیرین نصب شده و اکنون آماده بهرهبرداری است.
طرزطلب با بیان اینکه نصب این تجهیزات زمانبر نیست، ادامه داد: با توجه به اینکه عمده تجهیزات تامین شده و بهتدریج به استانها ارسال میشود، امیدواریم با همراهی سازمان نوسازی مدارس، خیرین مدرسهساز، شرکتهای توزیع برق و مسئولان استانی، تا پایان شهریورماه تمام ۱۲ هزار مدرسه هدفگذاریشده به نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی مجهز شوند.
معاون وزیر نیرو این طرح را مقدمهای برای توسعه نیروگاههای خانگی دانست و گفت: اجرای نیروگاههای خورشیدی در مدارس میتواند فتح بابی برای ترویج نیروگاههای خانگی باشد. در همین راستا، توسعه نیروگاههای خانگی را نیز دنبال میکنیم و تسهیلاتی در حدود ۴۰۰ میلیون تومان برای شهروندان از طریق یکی از بانکهای کشور فراهم شده است.
وی با بیان اینکه تاکید کرد که تعداد این تسهیلات محدود است، خاطرنشان کرد: در حال رایزنی با رئیسجمهور هستیم و جلسهای نیز با سازمان برنامه در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم از محل ردیف بودجه اشتغال، منابعی تامین کرده و در اختیار بانکها قرار دهیم تا این طرح توسعه پیدا کند.
طرزطلب با اشاره به برنامه کلان وزارت نیرو در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر اضافه کرد: براساس برنامهریزی و برنامهای که به دولت اعلام شده، امکان اجرای ۱۵ تا ۱۶ هزار مگاوات نیروگاه خانگی، تجاری و کشاورزی طی سه سال وجود دارد. تحقق این هدف نیازمند تامین منابع ارزی و تسهیلات ریالی است و پیگیریها در این زمینه ادامه دارد.
مدیرعامل ساتبا ادامه داد: پیشنهاد وزیر نیرو به رئیسجمهور ارائه شده و تلاش ما این است که شرایطی فراهم شود تا شهروندان بتوانند در صورت نیاز، بهراحتی نیروگاه خانگی، نیروگاه تجدیدپذیر خورشیدی یا حتی بادی را در منازل خود نصب کنند؛ چه به صورت متصل به شبکه، چه غیرمتصل به شبکه و چه با استفاده از باتری.
وی درباره برنامه ۱۵ هزار مگاواتی انرژیهای تجدیدپذیر اعلام کرد: از این میزان، هفت هزار مگاوات مربوط به کارگزار سازمان و هشت هزار مگاوات مربوط به بخش خصوصی است. از تعهد هفت هزار مگاواتی، تا پایان خرداد و اواسط تیرماه، ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات وارد مدار تولید برق میشود و امیدواریم تا پایان سال تعهد هفت هزار مگاواتی را عملیاتی کنیم.
طرزطلب درباره وضعیت بخش خصوصی نیز اظهار کرد: برای آن هشت هزار مگاوات، مسدودی صادر شده اما تامین ارزی هنوز انجام نشده است.
معاون وزیر نیرو با اشاره به منابع ارزی دریافتشده توسط ساتبا گفت: میزان ارزی که تاکنون از بانک مرکزی دریافت کردهایم، نزدیک به ۸۲۰ میلیون دلار است. منابعی که در اختیار ما قرار گرفته، از محل صندوق توسعه ملی بوده و با حمایت صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی و پیگیریها و دستورات رئیسجمهور تأمین شده است.
ویدرباره سازوکار فروش برق نیروگاههای خورشیدی مدارس توضیح داد: در حال تعریف سازوکاری هستیم که یک مجموعه هم مسئولیت بهرهبرداری و نگهداری را برعهده بگیرد و هم برق تولیدی این نیروگاهها را در تابلوی بورس سبز آزاد به فروش برساند؛ چراکه قیمت در این تابلو بهتر و مناسبتر است و میتواند درآمد مدارس را افزایش دهد.
مدیرعامل ساتبا با اشاره به وضعیت تولید تجهیزات نیروگاههای خورشیدی در داخل کشور گفت: خوشبختانه عمده تجهیزات خورشیدی در داخل قابل تولید است و تولید هم میشود. ما فقط در حوزه تولید پنل محدودیت داریم و ظرفیت داخلی در این بخش محدود است که باید افزایش پیدا کند.
وی افزود: در حوزه تبدیلکنندهها از جمله اینورتر، کابل، تابلو، کنتور و سازه، همه تجهیزات در داخل تولید میشود. اگر در برخی موارد واردات انجام دادهایم، به دلیل فشردگی برنامهها بوده و تولیدکنندگان داخلی در آن زمان نمیتوانستند حجم مورد نیاز ما را تامین کنند.
طرزطلب با بیان اینکه در حوزه سازه و اینورتر پیشرفتهای خوبی حاصل شده است، گفت: نیاز ما تا پایان سال نزدیک به ۱۰ هزار مگاوات پنل جدید است و تولید داخل به هیچ عنوان پاسخگوی این حجم از نیاز نیست؛ بنابراین برای کاهش بخشی از ناترازی ناچار به واردات هستیم. با این حال، در مجموع عمده این فناوری در داخل کشور قابل تولید است.
معاون وزیر نیرو درباره نیروگاههای بادی اظهار کرد: در حوزه نیروگاه بادی، ظرفیت تولید توربین ۲.۵ مگاواتی در داخل ایجاد شده و در زمینه ظرفیت ۴.۵ مگاواتی نیز اقداماتی انجام گرفته است. برای ظرفیتهای بزرگتر، اگر نیاز باشد واردات انجام میشود.
وی تاکید کرد: در نصب، راهاندازی و نگهداری نیروگاهها مشکلی وجود ندارد. همین نیروگاه مدرسه نیز توسط شرکت ایرانی اجرا شده و بدون شک بهرهبرداری آن نیز توسط شرکت ایرانی انجام خواهد شد.