اقتصاد مقاومتی در گرو گفتمان علمی و رسانه ای
تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 بهمن 1398
اقتصاد مقاومتی در گرو گفتمان علمی و رسانه ای

  اقتصاد مقاومتی در گرو گفتمان علمی و رسانه ای

آدرس کوتاه
امتیاز: Article Rating

به گزارش نفتون، علی عباسی لرکی موسس انجمن فرهنگ‌سازی و توسعه دکترین اقتصاد مقاومتی در پنجاه و ششمین نشست این انجمن، با اشاره به برخی از سرفصل‌های مهم اقتصاد مقاومتی که بیشتر موردتاکید قرار گرفته، به بحث‌هایی مثل هدفمندی یارانه‌ها، بهره‌وری انرژی اشاره کرد که در کارگروه نفت و گاز این انجمن مورد توجه قرار گرفته است. وی همچنین به بحث استفاده از انرژی‌های خورشیدی هم اشاره کرد.

 

از دیگر مسائلی که عباسی در این نشست به آن تاکید کرد، مساله تجارت خارجی و لزوم توجه به رژیم تجاری و صادرات است. به گفته وی، در بحث امنیت اقتصادی به نیازهای اساسی  و اقلام راهبردی هم پرداخته شده است. عباسی به مسائلی از جمله سلامت و پزشکی اشاره کرد که در انجمن به آن به طور مفصل پرداخته شده است.

 

مساله مدیریت اقتصادی از دیگر مواردی است که عباسی به آن اشاره کرد و گفت: تا زمانی که گفتمان علمی و رسانه‌ای راه نیندازیم، نمی‌توانیم امید به اجرای اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

 

به گفته وی، اصل آنچه که در گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری بیان شده هم مساله تکرار نکردن اشتباهات گذشته و توجه به جوانگرایی است. عباسی گفت: به همین خاطر ائتلافی از جوانان کشور تشکیل شده تا موج سومی با عنوان «جوانان انقلابی با رویش مکتب شهید قاسم سلیمانی راه بیافتد.

 

ایجاد یک برنامه جامع در اقتصاد مقاومتی

در ادامه این نشست، قاسمی رئیس پژوهشکده آینده‌ پژوهی در این نشست از اهمیت فرهنگ و فرهنگسازی گفت و تاکید کرد: آینده‌ نگاری بخشی از آینده‌پژوهی و به منظور ساخت آینده است. نگاه به اقتصاد مقاومتی شبیه به ترسیم سندی برای رسیدن به این آینده است. یعنی با مولفه‌های مشخص، تلاش کنیم آینده را بسازیم و مهندسی معکوس کنیم.

 

قاسمی در خصوص 4 حوزه‌ای صحبت کرد که می‌توان با دسته‌بندی آن، یک برنامه‌ریزی جامع برای اقتصاد مقاومتی ایجاد کرد. وی گفت: حوزه اول، ابزارها و امکانات است و حوزه دوم سیستم‌سازی و نهادسازی است. در بخش سوم، توجه به گفتمان‌سازی و ایجاد باور در نخبگان و فعلان این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد. در بخش آخر نیز که لایه نمادها و سمبل‌هاست، باید بتوان به گونه‌ای کار کرد که با یک اشاره، بتوان مثبت بودن اقتصاد مقاومتی را تداعی کرد.

 

به گفته وی، شاید به ظاهر لایه رویی به چشم بیاید و به آن فکر کنیم اما واقعیت این است که بخش زیادی از مشکلات ما، در لایه‌های زیرین است. وقتی می‌خواهیم آینده را بسازیم باید از عمق به سطح برسیم. یعنی درست برخلاف زمانی که می‌خواهیم وضع موجود را تحلیل کنیم.  

 

یکی از حاضران در این جلسه با اشاره به مساله جوانی و بدیهی بودن اشتباهات جوانان از رئیس پژوهشکده آینده‌ پژوهی خواست تا راهکاری در این زمینه ارائه کند. قاسمی در پاسخ به او گفت: چند وجهی بودن از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی است که به معنای دخیل بودن همه ذی‌نفعان است. مساله مشارکتی بودن هم به معنای استفاده از همه نیروهای یک مجموعه است. البته منظور از جوانگرایی، رها کردن جوان‌ها و سپردن کل کار به آنها نیست بلکه باید به تدریج با قرار گرفتن در کنار افراد باتجربه کار را پیش ببرند. باید فرصت بیان ایده‌ها را هم به آنها داد.

 

نرم‌افزار تشخیص صلاحیت

از دیگر مسائلی که در این نشست مطرح شد، بحث ورود فناوری بومی سازی نرم افزار هوش مند برای تشخیص شایستگی‌های افراد است. دکتر توکل شرفی طراح و متخصص سیستم های مدیریت استعداد در این رابطه بااشاره به وجود آمدن استفاده از یک نرم افزار گفت: این نرم‌افزار از سه بعد فنی، رفتاری و هوش افراد را مورد بررسی قرار می‌دهد. پایه‌های کار آماده است و به عنوان اولین کار، با بانک ملت همکاری کردیم که ارزیابی انتصابات روسای شعب خود را با این سیستم به ما بسپارند. این فناوری در 20 بهمن امسال کلید می‌خورد و 6 اسفند ماه به صورت رسمی در دانشگاه علامه طباطبایی رونمایی می‌شود. به گفته شرفی، در همین رابطه فراخوانی در کل کشور منتشر شده تا 100 نفر به عنوان مربی این طرح انتخاب شوند.

 

اول شفاف‌ سازی بعد اقتصاد مقاومتی

در ادامه نشست، به مساله شفافیت و اقتصاد مقاومتی اشاره و گفت شد: قبل از اقتصاد مقاومتی نیاز به شفافیت داریم تا مقابل افراد فاسد بایستیم. حوزه اقتصاد هم نیاز به شهید سلیمانی‌ها دارد و تا زمانی که اقتصاد رشد نکند، نمی‌توان انقلاب را صادر کرد.

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: